Weer even verder...

Hallo iedereen,

ondertussen zijn we hier weer een aantal weken verder, en met de tijd, verruimt de kennis en perceptie van de lokale cultuur.

Mijn tijdbesteding tot nu toe in Marokko is tweeledig. Werken en surfen :)

Over het surfen: dit is hier echt geweldig. Het water is een 16 tal graden op dit moment. Niet te warm dus zoals in Indonesie, maar verfrissend, samen met het zonneke absoluut zalig om in te surfen. De spots die hier net voor het dorp liggen zijn buiten Anchor point niet extreem geweldig maar wel goed (Anchors is met verre voorsprong de beste break van de hele regio). Ook hebben ze hier nog geen riolering, dus alles loopt hier gewoon in de zee waardoor het in het dorp oppassen geblazen is als je gaat surfen. Er zijn bepaalde momenten zoals inkomend getij die je beter vermijdt... Ik ben al even verderop gereden naar wat breaks die voor de rotsen liggen, waar je moeilijk geraakt, maar als je er bent is het absoluut geweldig en wat weg van de drukte. Perfect! Veel verder ben ik nog niet geweest, vrijdag is Maite hier en zullen we samen op ontdekking kunnen gaan.

Door het werk dat ik doe heb ik al wel het gevoel dat ik alle spots vanbuiten ken, omdat iedereen constant over de surf praat, waardoor ik al veel kennis heb van sommige spots, alhoewel ik ze nog niet gezien heb :) Er gaan hier geruchten van stranden in de woestijn waar het lijkt alsof je in de openingsscene van Star Wars op Tattooine aan het surfen bent. De Sahara begint trouwens al op een goed uur zuidwaarts rijden. Kijk er al naar uit om dit alles te gaan ontdekken!! Foto's binnenkort hopelijk!!

Doordat ik dus elke dag met toeristen bezig ben, heb ik ondertussen dus al veel kennis van wat je hier allemaal kan gaan doen, wat verderop ligt een oase Paradise Valley genaamd, moet zeer indrukwekkend zijn... Ook weer iets voor volgende week :)

Ik ben een persoon die bezig moet kunnen zijn, en dat is voorlopig zeker geen probleem. Ik focus me op wat ik hier moet doen, en tussendoor ga ik zoveel mogelijk surfen. Toch heb ik ondertussen weer wat extra bevindingen over het leven in Taghazout.

Om een idee te geven: de dichtsbijzijnde bancontact is een half uur rijden. Dit wist ik al op voorhand dus had genoeg cash bij om te starten, maar massa's toeristen komen hier aan zonder geld en zijn dan stomverbaasd dat hier geen bancontact is. Welcome to Morocco zeg ik dan :) Ook kan je !nergens! alcohol kopen. Dichtsbijzijnde winkel waar je alcohol kan kopen is in agadir, en kost je 30 euro op en af met de taxi als je een zogenaamde 'booze-run' wilt doen. Taxi's worden dus gedeeld om hopen bier en wijn te gaan halen. Het hele sociale aspect van het cafe zoals wij dat kennen bestaat hier dus niet... Dit hebben ze vervangen dor een uitgebreide thee cultuur, en de koffie is hier ook niet slecht...

Den toog van de Knoet gaat wel zeer welgekomen zijn als ik terug in Belgie ben, dat weet ik nu al :)

Iets wat me zeer is opgevallen, is dat de media hier afwezig is... Hier zijn geen tv's of kranten, wat me weer eens heeft doen beseffen wat voor een impact die hebben op het leven bij ons. Zeker met alle gebeurtenissen van de afgelopen tijd in West-Europa, besef ik eens te meer hoe de media het gevoel en gemoed van de gewone mens bepalen. De mens in de straat hier, is bezig met zijn medemens, en met wat hij vanavond zal eten. Of wat hij zal kunnen verkopen vandaag om zijn gezin eten te geven. Ik heb het woord terrorist of IS niet meer gehoord sinds ik hier ben, alhoewel sommige mensen toch dachten dat we naar het hol van de leeuw trokken. De mensen hebben hier 'bijna niets' en zijn toch supergelukkig... Ik denk dat de westerse wereld dringend een nieuw beeld van geluk zou moeten kweken... Dit wisten wij al langer, maar zie ik hier wederom zeer bevestigd.

De  islamitische cultuur bestaat vooral uit het respecteren van uw medemens. Ik werk dagdagelijks samen met de lokale bevolking, en ik moet zeggen dat ik nog nooit op een nieuwe plaats zo met open armen ontvangen ben. De mensen waar ik het het beste hier mee kan vinden zijn marokkanen. De cultuur zorgt er wel voor dat ze op een totaal andere manier werken dan wij, maar ze doen hun uiterste best om naar mij toe te groeien, terwijl ik mijn best doe om me aan hun gewoontes aan te passen.

Het leven kan zo eenvoudig en simpel zijn, let's keep it that way...

Ben

1. Els Beerten:
    1 februari 2016
    Ben, wat je daar schrijft in je mail, dat is zo schoon om te lezen.
    Bedankt!
    Dikke kus van mama
  2. Henk:
    1 februari 2016
    Yo Bennie, zeer nice om te lezen dat het leven daar is zoals het leven hoort te zijn!
    Geniet van jullie ontdekkingstocht samen met je wederhelft vanaf vrijdag en de week erop met de mannen.

Greetz
    jealous surfer
  3. Kurt De Bont:
    2 februari 2016
    Hey Jassie, het gaat je daar goed af precies.
    Veel plezier volgende week als Maite langskomt.
    Geniet van de medemens, want dat is idd iets wat wij hier in het rijke Westen misschien wel wat verleerd zijn.

p.s.: niet ongerust zijn, den toog in de Loods/Knoet staat noch recht, integendeel tot wie er soms al eens aanhangt.
  4. Thesse:
    2 februari 2016
    Jassie zoals steeds gezegd het slecht wat je in een mens ziet is dikwijls het goed wat je niet begrijpt.
    Er bestaan geen slechte mensen maar wel slechte wetten het leven is toch zo simpel
    Geniet ervan ik probeer nog steeds te leven als een African man in een Westerse Wereld
    Thesse Himself
  5. Hade:
    10 februari 2016
    Lieve Maïté en Ben, het is wel duidelijk dat jij in een heel andere wereld terecht bent gekomen en je verwoord het heel mooi. Ik denk wel dat het van jou een ander mens gaat maken en dat je terug voeling krijgt met wat mensen met elkaar verbindt terwijl wij hier zo veel uit elkaar getrokken worden. Wens jullie een heel innige week toe samen en geniet ervan. Lieve groetjes.