Summer in the Zout

7 augustus 2016 - Taghazout, Marokko

Hallo iedereen!

Ondertussen is de zomer hier volop aan de gang, en dat het hier in de zomer een andere wereld is, is een understatement...

Waar de winter, en de maanden errond, Taghazout eigenlijk het hart is van de europese surf scene, en het hier vol zit met surfers van over de hele wereld, is het nu totaal omgekeerd. Tijdens de zomermaanden zijn hier enkel marokkaanse bad toeristen, en transformeert dit dorp naar het Blankenberge van Marokko. Tegen september wordt dit weer een spookstad, tot eind oktober de surf scene weer in gang komt. Dit wil natuurlijk ook wel zeggen, dat indien de golven terugkomen, wij de eerste gaan zijn om hiervan te profiteren. Ik kijk er nu al naar uit :D

Alhoewel er amper goede golven zijn (voor de standaard hier... Ze zijn nog altijd veel beter dan bij ons), is deze periode toch ook wel een must have om hier achteraf op terug te kunnen kijken en met recht en rede te kunnen spreken over hoe het leven hier is, in zijn totaliteit.

Ik denk dat dit de eerste keer in mijn leven moet zijn dat ik geen fan ben van de zomer en uitkijk naar het einde ervan :) Echt speciaal om mee te maken hoe alle mensen die hier wonen en leven, enkel en alleen praten over het gebrek aan golven, en grumpy zijn. Je krijgt zo wel een gevoel van: we are in this together. Het eerste wat iemand zegt als je tegenkomt, een hand geeft en goeiendag hebt gezegd is: pffffff no waves man... Ik verwacht ook dat het arriveren van de herfst hier 1 groot feest gaat worden en het hele dorp in extase valt. Whoohoow :)

Qua temperatuur valt de zomer hier eigenlijk best goed mee, er heerst meestal een zeebriesje, en zo extreem warm is het hier niet. Totdat de woestijnwind begint de blazen... Voorbij 2 dagen was het dus van dat, woestijnwind! Het voelt net alsof iemand met een haardroger in je gezicht aan het blazen is, niet normaal. De thermometer hierbuiten zei om 18.00 48 graden!! Stel je maar eens voor... Wax hebben we dan maar wijslijk binnen gehouden, want in ons huisje is het namelijk zeer koel, en Wax heeft er niets van gemerkt :)

Wax vermaakt zich hier ondertussen enorm! Hij is altijd al een fan van de zee geweest, en nu hij elke dag kan gaan zwemmen is hij in zijn nopjes natuurlijk :) de straathonden zijn ook niet echt een probleem, wat we eigenlijk niet verwacht hadden. Ze laten honden aan een lijn duidelijk gerust, en zijn meer bang van ons dan van Wax. In tegenstelling tot de Marokkanen, als ze Wax zien, lopen ze er in een zo groot mogelijke cirkel rond, en kijken ernaar alsof een leeuw loslooopt. Ze zijn hier natuurlijk ook niet gewoon van een struise zwarte labrador te zien, ik denk soms dat ze denken dat hij een rotweiler is ofzo :) Als ik zeg dat hij geen vlieg kwaad doet, kijken ze naar mij van: waar heeft hij het over...

Door de hitte, drijven ze hier tijdens de zomer ook alle kamelenvan de woestijn meer naar het noorden, zodat ze de zomer kunnen overleven. Tegen dat de woestijnhandel weer op gang komt, drijven ze die weer terug. Dit zorgde voor rare taferelen (zie foto) waarbij ik moest stoppen omdat er honderden kamelen over de weg moesten passeren. Ze hebben hier ondertussen ook een nieuwe grote weg rond Taghazout aangelegd en geopend, die echt een enorme vooruitgang is. Ipv dat alle verkeer door het dorp gaat, gaat het nu errond, wat het leven hier een stuk aangenamer maakt. Toen de weg net open was heb ik van de gelenheid gebruikt gemaakt om, ik denk als eerste ooit, met mijn longboard helemaal naar beneden te rijden :) ik geloof dat ik hem dan ook een naam mag geven, laten we hem de Aarschotsesteenweg noemen :)

Zoals je leest, het leven kabbelt hier rustig verder, wij mengen ons erin en laten het een beetje op ons afkomen. We gaan veel naar Imsouane om te surfen, wat een klein vissersdorpje anderhalf uur van hier is, waar de golven aanzienlijk beter zijn dan hier op dit moment. Komende weken plannen we nog wat andere trips naar het zuiden, en voor de rest is het afwachten tot eind september, wanneer de kers op de taart gelegd gaat worden en swell season begint!!

Laat maar komen!

1. Henk:
    7 augustus 2016
    Wax met een rottweiler status, super! I hear you bro, about the waves. Pff en what the fuck die temperatuur.
  2. Ben:
    7 augustus 2016
    Ja amai. Was het warmste dat ik ooit al meegemaakt heb, als in een oven stappen... ondertussen is het hier terug aangenaam 28 graden
  3. Rita Van Bruggen:
    8 augustus 2016
    Dank Ben, doet altijd deugd je blog te lezen en de foto's, super!!! Ik kijk ook al uit naar eind oktober!! Doe het nog goed daar, en tot de volgende, knuf, Mama Rita
  4. Thesse:
    9 augustus 2016
    Is het nog steeds 1 kameel voor één vrouw in 1979 was dit de prijs?!!
    Maar toen had ik nog geen kameel of ik had misschien kemels geschoten
    Thesse
    Nog veel plezier