A moroccan surftown with no waves...

18 augustus 2016 - Taghazout, Marokko

... is just a moroccan town

We zijn hier bijna aan het einde van de marokkaanse zomer gekomen, en deze kan eigenlijk niet vroeg genoeg komen! We wisten als we aan dit avontuur begonnen, we the off-season erbij zouden moeten nemen, en dat het anders ging zijn wisten we ook...

Zoals de titel al zegt, hier zijn wel golven, maar niet groot of goed genoeg voor de main-stream surf toeristen, dus op dit moment is dit gewoon een marokkaans toeristisch vissersdorp :)

Ik kan gerust zeggen dat we het best moeilijk hebben met de zomer en de vibe hier. In de winter draait alles om de surf, en komen massa's mensen hier voor ons advies over de surf, en kom je massa's mensen tegen met fantastische verhalen en afkomsten. Momenteel komen hier enkel marokkanen van de grote steden, die geen interesse what so ever in ons of onze verhalen hebben. We zijn dus voornamelijk op onszelf aangewezen, wat de ervaring toch grotendeels anders maakt dan wat wij al gewoon zijn van hier.

Ik merk ook dat sommige marokkanen zeer afstandelijk zijn tov ons, en ons bekijken en behandelen alsof we van een andere planeet komen. Meestal mensen in andere dorpen of steden die dan niet weten dat wij hier eigenlijk op dit ogenblik 'thuis' zijn... Mijn strategie is nog steeds: behandel andere mensen steeds zoals je zelf wilt dat mensen je behandelen. Ook al behandelen ze je slecht of zijn ze onbeleefd, blijf dit doen, en vroeg of laat zijn ze zo overdonderd dat je niet kwaad of afstandelijk bent, dat ze je toch toelaten :) Ondertussen sta ik dus ook overal bekend hier, als de mens die altijd goedgezind is, alhoewel iedereen weet dat dat natuurlijk niet altijd zo is :D Elke morgen ga ik met Wax wandelen, en staat er onderweg een man op straat voor zijn deur, elke ochtend zeg ik goeiendag, nooit zegt hij iets terug en bekijkt me raar... Toch blijf ik goeiendag zeggen, en nu, na bijna 2 maanden, zegt hij eindelijk goeiendag en lacht! Wat ne rare mens moet die denken :D

Het heeft toch wel iets heel speciaals hoor! In zo een dorp zitten in een seizoen als dit, en ons erdoor worstelen. Dit zal altijd in de Ben en Maité geschiedenis boeken gaan, als die keer we in Marokko woonden en iedereen depri rondliep omdat de golven niet goed waren. Ik heb al mijn vrienden en alle mensen zien evolueren de laatste 3 maanden, van immer contente happy surfers, naar mensen die hun hele bestaan in twijfel aan het trekken zijn. Je moet behoorlijk mentaal sterk blijven om hier niet mee in op te gaan, en het doel voor ogen te houden. Want binnen een paar weken, zijn alle toeristen hier weg, en beginnen de golven terug te komen, is het water nog lekker warm, en weet iedereen ineens weer waarom ze hier zijn!

Dit zijn ervaringen die we nog lang gaan meedragen. De beste reisverhalen, zeg ik altijd, zijn de verhalen waarvan je op het moment zelf denkt: wat is er hier nu aan de hand, I need to get out of here! Probleem oplossend zoals we zijn, geraken we er altijd door and we always come up at the other end of it! Dit zijn dan achteraf ook die momenten waar Maité en ik ergens op een strand zitten in ons bus en iemand leren kennen en er verhalen verteld worden, waar wij dan naar elkaar kijken en beginnen van: weet je nog die keer...

Ik kijk al uit naar: weet je nog die keer dat we de hele Marokkaanse zomer hebben moeten uitzitten... ik verwacht dan ook dat dat op dat moment zal verdergaan met ... maar hoe goed dat najaar en winter was, ongelooflijk :)

Ondertussen zijn Yannick en Mathias hier bij ons op bezoek, die voor de eerste keer in een afrikaans land zijn, en meteen ook verbaasd zijn door een aantal zaken, die ik hier ondertussen al zo gewoon ben. Dit laat mij ook nog eens stilstaan bij die zaken die ik hier al gewoon ben, en die mij 7 maanden geleden verbaasden. Dit doet me wederom beseffen, hoe speciaal en leuk dit eigenlijk is wat wij aan het doen zijn, en hoe leuk het is om in je leven verbaasd te worden. Om verbaasd te worden, moet je je dan weer in posities en plaatsen bevinden, die je niet kent, en met een open mind erin gaan... Onze Thijs heeft mij hier ook een mooie kijk op gegeven door zijn ideeën en opvattingen over deze plaats neer te schrijven. Het is altijd leuk om je eigen verhaal eens door de ogen van iemand anders te zien. Dus bekijk zijn gedachten en beelden zeker eens op http://www.teisphotography.com/blog

Je zal misschien in dit verhaal, een toets voelen van dit negativisme dat hier in dit dorp heerst, maar wees gerust, wij genieten nog steeds van ons leven en van alles wat we samen kunnen doen, en alles wat wij doen, zal bijdragen tot het volgende, want we zouden Ben & Maité niet zijn moesten we weer geen grote plannen aan het smeden zijn :)!!

Als je eropuit trekt en op avontuur gaat, loop je soms ook wel eens tegen een muur, hoe hard je tegen die muur loopt is niet belangrijk, maar hoe je bedenkt hoe je erover moet klimmen en leren hoe je niet meer tegen deze muur moet lopen, is veel belangrijker. Door te reizen, te surfen en te ontdekken merk ik, dat wij gemakkelijker, en over hogere muren, kunnen klimmen, ongeacht hoe hard we ertegen lopen. Ik ben benieuwd welke muren er nog op ons pad zullen komen... Ik doe mijn klimschoenen alvast aan :)

Good judgement comes from experience, and experience comes from bad judgement...

Ben

1. Kurt De Bont:
    18 augustus 2016
    Heyhey Jassie en Maité, altijd leuk, zelfs ook deze keer, om jullie verhalen te lezen.
    Klim maar rustig verder en af en toe eens naar beneden kijken maar vooral kop op en all the way up!

Dikke knuffel, Kurt en de rockers uit de Gijmel
  2. Anne-Pim van Oostveen:
    18 augustus 2016
    Hoi Ben,

Ik plaats deze reactie omdat ik onderzoek doe naar Nederlandse reisbloggers en hoe je succesvol een reisblog kan bijhouden. Hopelijk wil je 5 minuten de tijd nemen om de onderstaande vragenlijst in te vullen. Het is snel gedaan en helpt mij enorm. Ook leuk, omdat je inzicht krijgt in je eigen gedrag en motivatie. Als je mij een mailtje stuurt, dan zal ik je als het af is de resultaten van het onderzoek toesturen.

Groetjes,

Anne-Pim van Oostveen

Link:
  3. Rita Van Bruggen:
    20 augustus 2016
    Wat een mooi verhaal, Ben. Ik geniet zo van je verhalen maar vooral van jullie kijk op het leven, op de moeilijkheden die jullie op jullie weg vinden en vooral hoe jullie hier mee omgaan, inspirerend voor ieder van ons. Knuf. Mama R